Mutaties Zomernota 2023
In onderstaande tabel zijn de financiële afwijkingen in deze Zomernota opgenomen.
Bedragen in € (+= voordeel, -/- is nadeel).
ZOMERNOTA | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Toelichting mutatie | |
Uitgangspunt MJB 2023-2026 | -425 | 230 | 1.909 | 268 | 276 | ||
Mutaties Zomernota 2023 | |||||||
Autonome ontwikkelingen: | |||||||
1 | Septembercirculaire 2022 | 869 | 820 | 1.067 | 2.039 | 1.039 | Betreft de verwerking van de septembercirculaire 2022 in de jaren 2023 en verder. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | Structurele gevolgen uit Najaarsnota 2022 | -69 | -69 | -69 | -69 | -69 | Betreft de structurele gevolgen uit de Najaarsnota 2022 |
3 | Decembercirculaire 2022 | 187 | -149 | 181 | 147 | 147 | Betreft de uitwerking van de decembercirculaire 2022 voor de komende jaren |
4 | Verwacht extra accres gemeentefonds 2023 voor inflatiecorrectie | 125 | Vanwege de uitzonderlijke stijging van de prijzen sinds het uitkeren van de prijsbijstelling voor het jaar 2022 met de meicirculaire, wijkt het kabinet eenmalig af van de reguliere systematiek. Bij het opstellen van de Najaarsnota 2022 van het Rijk heeft het kabinet een bedrag van € 300 miljoen genoemd als hogere bijdrage aan het provincie-, gemeente en BTW-compensatiefonds. In de voorjaarsnota 2023 is dit echter naar beneden bijgesteld tot 127 miljoen. In de context is aangegeven dat deze middelen bijvoorbeeld ingezet kunnen worden als tegemoetkoming in de hoge energierekening van maatschappelijke verenigingen en stichtingen. | ||||
5 | Verwacht accres vanuit de Meicirculaire 2023 | 140 | De cijfers van het CEP van het CPB zijn inmiddels bekend. Op basis hiervan kan een inschatting worden gemaakt van het te verwachten hogere accres. | ||||
6 | Stijging salarissen conform CAO per 2-1-2023 | -755 | -755 | -755 | -755 | -755 | De CAO gemeenten 2023 is vastgesteld met een gemiddelde loonsverhoging van 9% per 2-01-2023. |
7 | Ontwikkeling OZB obv werkelijke opbrengst 2023 | 79 | 79 | 79 | 79 | 79 | Door areaaluitbreiding, aankoop gronden bouwterreinen en hogere WOZ-waarden realiseren we een meeropbrengst OZB. We gaan vanaf 2024 uit van 50 gerealiseerde woningen per jaar (met een gemiddelde waarde van € 3 ton). |
8 | Tegemoetkoming maatschappelijke organisaties | -50 | In de resultaatbestemming bij de jaarrekening 2022 is € 100.000 opgenomen met de bestemming huidige crises (zoals de hoogoplopende energierekeningen voor maatschappelijke organisaties). Naast deze resultaatbestemming willen wij € 50.000 bestemmen voor dit doel zodat in totaal in 2023 € 150.000 beschikbaar is om verenigingen en stichtingen middels een subsidie te ondersteunen als er financiële problemen ontstaan door de hoge energierekening. | ||||
9 | Extra prijsinflatie beheer openbare ruimte | -240 | -240 | -240 | -240 | -240 | Specifiek voor civieltechnische budgetten is de prijsindex over 2022 gemiddeld 25% geweest. Voor civieltechnische budgetten moet daarom nog een keer naast de 4,6% 7,6% prijsindex worden toegepast |
10 | Extra inflatie materiële budgetten 2023 t.o.v. MJB 2023 | -500 | -500 | -500 | -500 | -500 | 4,6% stijging t.o.v. verwacht bij het opstellen van de begroting 2023 |
Mutaties: | |||||||
Governance en bedrijfsvoering | |||||||
11 | Vrijval kapitaallasten in programma's | 640 | Het betreft hier een incidentele vrijval van kapitaallasten door nog niet afgeronde investeringen. | ||||
12a | Dividend Rova | -31 | -31 | -31 | -31 | -31 | De verwachting is dat we bij de BNG en de Rendo meer dividend uitgekeerd krijgen. Bij de Rova verwachten we een daling van het dividend i.v.m. de hogere brandstofkosten |
12b | Dividend BNG | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | |
12c | Dividend Rendo | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | |
13 | Lagere energiekosten dan verwacht | 250 | Bij het opstellen van de begroting 2023 is een inschatting gemaakt van de ontwikkeling van de energiekosten op basis van de prijzen van dat moment. Wij zien vanaf begin 2023 dat de energieprijzen fors dalen. Er blijft sprake van fluctuerende prijzen. Op basis van de huidige gegevens kan incidenteel in 2023 € 250.000 vrijvallen. | ||||
14 | Onderzoek naar informatiebehoefte van onze inwoners | -8 | -8 | Onderzoek bij inwonerspanel naar informatiebehoefte van onze inwoners. We willen dit onderzoek eens per 4 jaar uitvoeren. | |||
15 | Meeropbrengst toeristenbelasting | 21 | 21 | 21 | 21 | 21 | Vanaf 2020 is het aantal nieuwe accommodaties en camperplaatsen toegenomen. |
16 | Jaarlijks integraal btw onderzoek | -12 | -12 | -12 | -12 | -12 | Om risico's af te dekken door een foute verwerking van de btw en te voorkomen dat wij btw niet terugvragen of betalen, laten wij jaarlijks een btw-controle uitvoeren door onze belastingadviseur. |
17 | Prijsindex softwarekosten 10% | -80 | -80 | -80 | -80 | -80 | Deze verhoging is fors hoger dan de maximale gibit indexatie van 3,7%. Reden is dat veel software niet onder de gibit-voorwaarden zijn getekend, maar ook dat de indexatie uit de gibit op dit moment niet altijd wordt gerespecteerd door de leveranciers. We brengen het bedrag terug zoveel we kunnen, maar dat blijkt in de praktijk lastig. |
18a | Uitbreiding fte's bedrijfsvoering | -66 | Bij bedrijfsvoering gaat het om de uitbreiding van de formatie voor de Basisadministratie Gebouwen (BAG) en de professionalisering van de inkoop en het contractbeheer | ||||
18b | Overige knelpunten waaronder (juridische) kwaliteitszorg | -135 | Het betreft hier budget voor het oplossen van reeds aangetoonde knelpunten in de huidige bedrijfsvoering en de opvolging van de aanbevelingen naar aanleiding van het uitgevoerde onderzoek naar de huidige en gewenste inrichting van de (juridische) kwaliteitszorg. Voor dit jaar wordt er 3 fte geworven (juridisch adviseur veiligheid, juridisch adviseur kwaliteit RO en een beleidsadviseur veiligheid (regie jeugd & veiligheid)). We rekenen hiervoor een half jaar salariskosten. | ||||
Sociaal Domein en onderwijs | |||||||
19 | Vrijval gebouw Ichthus | 24 | 16 | 16 | 16 | 16 | Door verkoop van het gebouw vervallen de (onderhouds)kosten |
20 | Eigen bijdragen maatwerk WMO | 30 | Hogere eigen bijdragen maatwerk WMO | ||||
Beheer Openbare Ruimte en Leefbaarheid | |||||||
21a | Achterstand onderhoud beeldende kunst in openbare ruimte | -35 | Uit het geactualiseerde onderhoudsplan voor beeldende kunst in de openbare ruimte (fonteinen, standbeelden etc.) blijkt dat er achterstand is in het onderhoud. Hiervoor is incidenteel € 35.000 nodig uit de algemene reserve. Daarna kan het reguliere onderhoud uit de bestaande begroting worden gedekt. | ||||
21b | Bijdrage uit algemene reserve | 35 | |||||
22 | Burgerinitiatieven (leefbaarheidsplannen) | -50 | -50 | -50 | -50 | -50 | Voor de nieuwe fase van de leefbaarheidsplannen is in totaliteit € 400.000 geraamd. Onderdeel van de ramingen was echter altijd een structureel budget voor burgerinitiatieven van € 50.000. In de vorige periode van de leefbaarheidsplannen is die € 50.000 uit het totaal beschikbare budget voor leefbaarheidsplannen beschikbaar gesteld. Nu wordt alsnog de structurele raming vanaf 2023 in de begroting opgenomen zoals het bedoeld was. |
Externe Dienstverlening | |||||||
23a | Vergoeding Rova voor legen prullenbakken openbare ruimte | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | De afvalinzameling is uitbesteed aan de ROVA. De gemeentelijke buitendienst leegt echter nog wel de prullenbakken die in de openbare ruimte staan. Met ingang van 2023 ontvangt de gemeente hiervoor een structurele vergoeding. De inkomsten voegen we dit jaar toe aan de egalisatiereserve afval. Bij het opstellen van de begroting 2024 en de tariefsberekening voor dat jaar houden we rekening met deze structurele inkomst. |
23b | Vergoeding storten in voorziening afval | -19 | -19 | -19 | -19 | -19 | Vergoeding Rova voor legen van de prullenbakken openbare ruimte door de eigen dienst. (Zie toelichting hierboven). |
24 | Toerisme en recreatie, FERTA en beheer Routenetwerken | -16 | -16 | -16 | -16 | -16 | Het stimuleren van het toerisme is één van de speerpunten van het gemeentelijke beleid. Echter binnen het product Recreatie en Toerisme zijn er nu geen ‘vrije’ middelen beschikbaar voor (de ondersteuning van) R&T-productontwikkeling. |
25 | Omgevingsvergunningen | -25 | - | - | - | - | Door het vertrek van drie juridisch medewerkers zal naar verwachting vaker een beroep gedaan moeten worden op de expertise van onze huisadvocaat. |
26 | Minder pachtopbrengsten | -89 | -89 | -89 | -89 | -89 | De bijstelling van pachtopbrengsten n.a.v. de overeenkomsten in 2023 moet in de begroting worden opgenomen. |
27 | Omgevingsdienst (begrotingswijziging en kosten milieu) | -21 | Het dagelijkse bestuur van de omgevingsdienst heeft op het moment van schrijven de begrotingswijziging 2023 en de begroting 2024 nog niet vastgesteld. In het ambtelijke Financieel overleg zijn de diverse scenario's besproken. Voor nu indexeren we de bijdrage met 3%. | ||||
28 | Bijdrage aan Veiligheidsregio | -80 | De begroting 2023 moet aan het hogere prijsniveau worden aangepast. Daarnaast moet de nieuwe CAO voor gemeenteraden in de begroting worden opgenomen. Dat zorgt in 2023 voor een hogere bijdrage van € 80.000 en structureel voor een hogere bijdrage van € 64.000 | ||||
29 | Tegemoetkoming gesubsidieerde instellingen (subsidieprogramma) in hoge inflatie | -26 | -26 | -26 | -26 | -26 | Voor het jaar 2023 hebben we gewerkt met een inflatiecorrectie van 2,4% op de subsidies. Aangezien de inflatie over 2022 veel hoger is uitgekomen (7,6%) willen we de subsidieinstellingen daarin tegemoetkomen door voor 2023 de subsidie te verhogen met 5,2% (inflatie 2022 minus de al opgenomen 2,4%). Dit werkt structureel door. |
30 | Diverse kleine mutaties | -20 | -19 | -19 | -19 | -19 | Diverse kleine budgetbijstellingen |
Saldo Zomernota 2023 | -282 | -819 | 1.437 | 734 | -266 |
Administratieve wijzigingen (budget neutraal) 2023
In onderstaande tabel vindt u de budget neutrale wijzigingen. Dit betreffen veelal budgetverhogingen in verband met prijsindexaties. We brengen deze ten laste van de al opgenomen stelpost prijsindexatie.
Administratieve wijzigingen | ||||||
Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
a | Ophogen onderhoudsbudgetten beheer t.l.v. stelpost prijsindex | -207 | -207 | -207 | -207 | -207 |
---|---|---|---|---|---|---|
a | Inzet stelpost prijsindex | 207 | 207 | 207 | 207 | 207 |
b | Dubbel geraamde bijdrage GGD Kinderopvang | 32 | ||||
b | Toevoegen aan stelpost prijsindex | -32 | ||||
c | Stijging kosten uitvoering Wet WOZ | -13 | -13 | -13 | -13 | -13 |
c | Dekking tlv meeropbrengst OZB | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 |
d | Uitzet kapitaallasten ten laste van stelpost vervangingsinvesteringen | -33 | -33 | -33 | -33 | |
d | Inzet stelpost kapitaallasten | 33 | 33 | 33 | 33 | |
e | SSC ONS-bijdrage | -121 | -121 | -121 | -121 | -121 |
e | Inzet resultaatbestemming ONS in 2023. Vanaf 2024 tlv prijsindex | 121 | 121 | 121 | 121 | 121 |
f | Werkbudget Huisvesting van Oekraïners | 1.750 | ||||
f | SPUK huisvestingsopgave Oekraïners | -1.750 | ||||
g | BAG beheerder 2023 | -43 | ||||
g | BAG beheerder tlv stelpost organisatie ontwikkeling | 43 | ||||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |